De trends, rechtstreeks uit Milaan, voor jou!

door Karen op 28.09.2012 om 16:51 gepost in Interieurtips, Niet te missen, Zonder categorie

Uitgerust met perskaart, camera en een paar comfortabele schoenen, schuim ik, samen met enkele collega’s de belangrijkste meubelbeurzen af om jullie zo verslag te kunnen uitbrengen. Hier volgen onze belangrijkste bevindingen samengevat in 10 trends:

  1. Oef, real homes again!
  2. Een meubel als cultureel icoon
  3. Met hart & ziel
  4. Nieuwe materialen, nieuwe technologieën, nieuwe toepassingen
  5. Colour up!
  6. Ultramodulaire sofaprogramma’s
  7. Fabulous Fifties & Sixties
  8. Subtiele humor
  9. Almost forgotten domestic pieces
  10. Jong en creatief talent

1. Oef, real homes again!

Geef toe, vroeger zag een hedendaags interieur er dikwijls uit als een showroom. Vandaag mag er weer in geleefd worden. Onze vrije tijd en werktijd overlappen steeds meer, we lijken meer dan één leven te leiden. We hebben de capaciteit om snel te switchen tussen onze verschillende levens als ouder, vriend of ambitieuze werknemer/zelfstandige.
“The sofa embodies the hub of domestic life” (quote van Zanotta?). De sofa speelt daarin een belangrijke rol. Het ene moment genieten we met vrienden van een lekker glas wijn en het ander moment schuiven we een tafeltje dichterbij om nog snel een document door te sturen van op de laptop. Het interieur toont het verhaal van zijn bewoners, en elk verhaal is uniek.

(foto: www.zanotta.it)

2. Meubel als cultureel icoon

Veel meubelbedrijven komen weer op de proppen met meubelstukken van vroeger.  Ze herintroduceren iconen die vroeger heel succesvol waren maar ondertussen, wegens ouderdom, uit de collectie verdwenen. Deze producten vervullen meer dan een functie, het zijn culturele objecten die ons ook mentaal bevredigen. We tonen graag onze culturele kennis. Wist je dat België rijke en prachtige meubelhistoriek heeft, met grote namen? De Wabbes collectie van Bulo en Bic Carpets zijn hiervan een mooi voorbeeld.

(foto: www.bulo.be)

3. Met hart & ziel

We verliezen als consument ons respect voor namaak en wegwerpproducten. We hebben er geen emotionele band mee, we willen terug eerlijke producten waar we fier op zijn en die we kunnen doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen...
Meubelbedrijven, en vooral Westerse bedrijven, werken met zeer veel toewijding en zorg aan hun nieuwe producten. Ze leggen al hun vakmanschap en kennis in een nieuw meubel. Het traject dat voorafgaat aan een nieuw meubel is lang  maar ze gaan voor perfectie! Het diepgaand proces resulteert daarom niet in complexe producten, maar deze zijn in die mate doorontwikkeld dat ze eenvoudig ogen. “Less is more, but finally we have more” (quote van Starck).

(foto: www.sylvainwillenz.com)

4. Nieuwe materialen, nieuwe technologieën, nieuwe toepassingen

Er wordt veel geëxperimenteerd met nieuwe materialen of bestaande materialen in nieuwe toepassingen (gebruikmakend van nieuwe productiemethoden). De producten van Extremis (BE), ontworpen door Bruno Fattorini (oprichter van MDF italia, een bekend Italiaans merk) zijn daar een mooi voorbeeld van. De Italiaanse ontwerper laat zijn ideeën vertrekken vanuit materiaalinnovatie, terwijl bij Extremis de samenhorigheid primeert. Bruno Fattorini & Partners kozen voor een picknicktafel in zijn meest elementaire vorm, die ze uitvoerden in profielen van pultrusieglasvezel om ein¬deloos lange tafels te kunnen produceren, waar men met zo veel mogelijk mensen kan rond zitten. Pultrusieglasvezel is een stevig, duurzaam en hedendaags composiet dat even aangenaam aanvoelt als hout.

(foto: www.extremis.be)

5. Colour up!

De laatste jaren was het voor trendwatchers moeilijk om trendkleuren te definiëren, althans in de meubels. Elk merk leek zijn eigen kleurpallet te promoten en we konden niet echt spreken van een rode draad. Maar gelukkig zijn er dit jaar opnieuw duidelijke trendkleuren –en combinaties. Vuilroos, fluorood en koraalrood  zwaaiden de plak, en dikwijls in combinatie met elkaar. Vooral de fluorode pootjes onder tafels en stoelen trokken onze aandacht.
Blauw speelde een bijrol. Opvallend was vooral dat sobere merken bepaalde modellen in het knalblauw uitbrachten. Blauw in zijn diverse tinten was ook te zien in tapijten.
Net als in de kledingmode is colourblocking helemaal in. Felle kleurenvlakken worden met elkaar geconfronteerd. (Wie kent onderstaand stoeltje niet? Het is een krukje dat al heel lang meedraait in de meubelwereld en dit jaar kreeg, niet toevallig, elk vlak van elke poot een verschillende kleur).

(foto: www.moroso.it)

(foto: www.artek.fi)

6. Ultramodulair sofaprogramma

Meubelmerken zoeken nog steeds naar oplossingen om tegemoet te komen aan onze multi-persoonlijkheid. Ultramodulair is waar het Belgische merk Indera voor staat! Je stelt als consument zelf je zetelcompositie samen en je bestelt die helemaal op maat van jouw leven. Hun nieuwste sofa wordt is letterlijk een platformproduct. Zetelkussens kunnen op verschillende manieren op het onderstel worden geplaatst en de niet gebruikte delen van het platform doen meteen dienst als bijzettafel.

(foto: www.indera.be)

7. Fabulous Fifties & Sixties

We hadden misschien allemaal verwacht dat de vintage hype veel sneller zou overwaaien. Integendeel is deze hype overgegaan in een trend op langere termijn, met een heel eigen vormstijl waarbij dit jaar vooral de jaren 50 en 60 de hoofdrol spelen. Dit wil niet zeggen dat we nu allemaal massaal naar de rommelmarkten moeten trekken. Fabrikanten van meubels maken nieuwe ontwerpen geïnspireerd op dit tijdperk of ze verkopen heruitgaves van ontwerpers uit die tijd. Het kleurgebruik is nieuw maar herkenbaar en materialen als fluweel worden weer geapprecieerd.

(foto:www.cassina.com)

8. Subtiele humor

Ondanks dat het niet de meest positieve tijden zijn, zijn we blij dat er toch nog ruimte is voor humor en optimisme. We zagen verrassende details die ons doen glimlachen en die op een ingetogen manier onze aandacht trekken. Front is een Scandinavisch ontwerpcollectief, die we beschouwen als de kampioenen van de subtiele verrassingen. Ze ontwikkelden een kastje dat van uitzicht verandert wanneer men het opent of sluit, geïnspireerd op een speelgoedklassieker. En ook een stoel die er heel solide uitzag maar waarvan de leuning zachtjes maar comfortabel meebewoog als men er tegen leunde.

(foto: www.designfront.org)

9. Almost forgotten domestic pieces

Het respect voor onze culturele achtergrond, is misschien ook wel de aanleiding voor de terugkeer van enkele vergeten meubeltjes. Denken we maar aan: bartafeltjes, schminktafels, badkamer- en hal elementen. Ze waren verbannen door het minimalistische interieur, maar nu weer helemaal terug van weggeweest, in een vernieuwde vorm uiteraard! Sommige meubeltjes lijken geïnspireerd op een naaitafeltje van vroeger, maar wellicht liggen er nu smartphones en tablets in.

(foto: www.ligneroset.fr)

10. jong en creatief talent

In en rond de beurs duiken steeds meer initiatieven op waar jonge creatievelingen hun ei kwijt kunnen. Het gaat soms ver en de grens met kunst vervaagt, maar wij hebben voor u de meest inspirerende projecten op een rijtje gezet. Neem de tijd om het creatief potentieel te ontdekken, want meer dan eens zien we ze het jaar nadien in de collectie van een bekend merk.
Designsoil: Step is een bank voor kind en ouder, het groeit mee met de behoeften van het kind maar bevordert ook de interactie tussen ouders en kinderen.

(foto:www.designsoil.jp)

Jean-François D’or ontwierp voor Decora Deknudt (Reflect+, BE) deze spiegel. Een ogenschijnlijk mooi en eenvoudig product, maar waar veel vakkennis aan te pas kwam.

(foto: www.reflectplus.com)

Deze ontwerper heeft twee passies: ontwerpen en wielrennen, ze vloeien naadloos samen in één stoel :-) 

(foto: www.myownsuperstudio.com)

 

Hou deze blog goed in de gaten voor meer trendnieuws!

tags meubel, design, trends milaan kleur trendkleur 2012, milaan, trends, trends 2012, kleur, trendkleur, meubelbeurs, designers

> terug naar overzicht

Reageren?

Nog geen reacties! Reageer als eerste.